måndag 13 juli 2009

Sommar

Först ett citat från Judith A Langer:

"Litteratur gör oss till bättre tänkare. Den får oss att se många olika sidor av en situation coh utvidgar därför våra visioner, får oss att röra oss mot drömmar coh målsättningar som vi annars kanske inte ens skulle ha övervägt. Den påverkar hur vi tar in kunskap i akademiska situationer, hur vi löser problem både hemma och på jobbet. Den får oss att begrunda hur sammanlänkade vi är med varandra och hur mångsidig mening och innebörd kan vara; den får oss att bli mer mänskliga"(s. 171)

Nu har jag laddat ner sommar i P1 i min Ipod och det blir mitt promenadsällskap. HAr lyssnat på några jag har uppskattat väldigt mycket: Linda Olsson, Cecilia Frode, Sofia Jannok och Erika Bjerström och i dag Christian Lindberg. Välformulerade, fulla av inlevelse och på olika sätt personliga. Det som förenar är deras styrka och att de alla har något i sitt liv, bland annat sina yrken, som de brinner för. Alla är levande, dynamiska personligheter som älskar det de gör. Roligt och inspirerande att lyssna på.

Läser När det kommer en älskare av Mats Wahl. Boken var nominerad till augustpriset i höstas, det var då jag köpte den. Jag har kommit hälften ungefär. I nuläget tycker jag om den.

Vi möter en ganska splittrad familj med två söner och en dotter, alla med olika pappor, boende hos sin mamma. Deras mormor har gått bort och nu flyttar de in i hennes hus. Tom, den av sönerna vi får följa, har det inte så lätt med sin grymma styvbror Morgan. Tom träffar deras gamla granne som en vacker sommarkväll i augusti berättar att han är deras morfar, pappa till deras mamma. Tom har inte berättat detta för resten av familjen ännu. Mamman har redan hittat en ny flirt, Dick, en polisman. Bråken med Morgan är ganska våldsamma och gömt i hans garderob ligger grannens jaktgevär.

Jag gillar detta så långt och för att vara Mats Wahl är det helt OK hittills utan alltför sjuka och trasiga karaktärer. Tom känns väldigt mänsklig och boken är berättad ur hans perspektiv i jag-form. Jag ska ärligt erkänna att jag redan har funderat på vem som ska bli skjuten av jaktgeväret, det saknas inte kandidater. Återkommer, soffhörnet och en kopp te väntar.

Inga kommentarer: