onsdag 15 juli 2009

Nu har jag också sett den


Nu har jag också sett den: Män som hatar kvinnor. Jag har slukat böckerna och jag rekommenderar alla som inte har läst dem att göra det. Det är en riktigt bra triologi som alla kan uppskatta. Filmen fungerade överaskande väl trots alla våldsamheter och annat som ska till. Möjligen kan jag tycka att slutet slarvades bort lite, men det beror lite på hur allt följs upp i de andra två delarna. Lisbeth Salander får liv på ett utmärkt och trovärdigt sätt av Naomi Rapace, i alla fall för mig som amatörbiokonsument. Bra skådespelare och en spänning som liksom i böckerna ruvar i bakgrunden hela tiden. Två och en halvtimme gick väldigt fort, det i sig är ett bra betyg till en film. Till hösten har filmatiseringarna av de två andra böckerna i triologin biopremiär. Jag vågar gissa på en maffig DVD-box på sikt och jag vet en som kommer att köpa den.....

När det kommer en älskare av Mats Wahl läste jag ut i går. Jag gillade den och har bestämt att jag imte ska avslöja om det hände något med jaktgeväret... Boken var lite sval i jämförelse med annat jag läst av Mats Wahl. Jag tycker en del trådar lämnades obesvarade och jag var beredd på mer dramatik av honom som författare, han kan ju vara ganska drastisk. Kanske är det så att hans intention att just spara lite på dramatiken gör att det känns avslaget? Det är ändå läsvärt och bra. Jag läser med nöje böcker av t.ex Katarina Kieri som verkligen inte bygger upp spänning utan snarare mejslar karaktärer som är befriande vanliga, till och med lyckliga och trygga. Mats Wahl brukar inte bjuda på detta och kanske fungerar hans karaktärer inte riktigt därför? Förväntningar kan ställa till det. Läs den och begrunda detta själv.

Inga kommentarer: