söndag 26 juli 2009

Litteraturläsning

Har börjat fundera lite mer på Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa av Louise M Rosenblatt. Hon ligger bakom teorier som reader-response och transactional theory. Jag tycker det är ganska snårigt och en hel del i kärnan av budskapet upprepas, men jag hoppas nu efter snart 7 kapitel ha fått en bild av vad det handlar om.

Teorin baseras på att det finns ett samspel mellan läsare och text som är unikt mellan varje läsare, varje text och varje lästillfälle. Texten blir till i denna s.k transaktion. Sedan är det pedagogens uppgift att genom undervisningen få läsaren att reagera först helt ostyrt och spontant för att sedan utfrån detta vidga vyerna och få läsaren att förstå och underbygga sin tolkning. Det kan handla om att sätta in en text i historien vilket i sin tur kan påverka reaktionen på huvudpersonens handlingar, eller att möta andra som inte tycker likadant, det kan var att sätta in ett versmått, en rytm och ordval i ett större, mer generellt sammanhang. Detta skall dock ske först efter den första mer spontana reaktionen.

Läsningen av en text är enligt Rosenblatt en aktiv handling som alltså är unik för varje tillfälle. Faktorer som ålder, livvssituation, känslomässiga behov kan spela in. Jag minns mina läsupplevelser av Danielle Steele och Stephen King som helt fantastiska, det är jag säker på inte skulle stå sig nu tjugo år senare. Jag tar inte med mig samma saker till läsningen i dag som jag gjorde då.

Det blir tydligt att hon har en bakgrund även som socialantropolog. Boken tar upp en del vetenskapliga strömningar som jag kan i vissa delar bara kan skumma på ytan och förstå. Hon tar upp forskning inom psykologi, antropologi och olika kulturella strömningar. Basen är hela tiden att lära sig omvärdera och analysera sin omvärld med alla de komplexa faktorer som samspelar för att därigenom växa som social varelse, bla genom litteraturen

"Förståelse av det typiska och det som särskilt utmärker ett problem är inledningen till en mer intelligent och framgångsrik lösning" (s. 116)

Dessa lösningar och denna ökade förståelse om människor och samhället kan vi bland annat få genom alla de karaktärer och deras dilemman genom historien som vi möter i litteraturen. Vi tar del av hur de upplever och löser de stora livsfrågorna och får hypoteser att pröva i våra egna liv.

Detta var kort mina tankar efter läsningen och jag tror att de kanske kan komma att mogna ytterligare. Jag tycker detta är intressant och nu ska jag börja fundera på konsekvenserna i min undervisning. Mer om detta.

Nu en kort läsrapport. Har börjat med den ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid. Det är en spännande, ganska intim jag-berättelse i ljuset av september 2001 och situationen för en muslim i USA av vad jag förstått hittills. Har bara läst 50 sidor ännu. Sedan kommer jag plocka fram en deckare, men har inte valt vilken ännu.

Tänk att så länge jag lever lär jag mig något nytt varje dag.

Inga kommentarer: