torsdag 9 juli 2009

Kunskaperna först

Dagens nyheter har en jättebra ledare i dag om skolan. Jag har också skrivit en kommentar på DN:s hemsida. Rubrik och ingress lyder som följer:

"Sätt kunskap först

"Kunskap ska gå först i skolan. Men i dag sätts elevers behov av trygghet före lärarkompetens. Liksom heltidsjobb.
"
http://www.dn.se/opinion/huvudledare/satt-kunskap-forst-1.907732
(läs gärna hela)

Klokt och sant. Skolan ägnar sig i dag åt att tillgodose enskilda intressen samt barnens trygghet och föräldrarnas vilja. Fel? Nja, om det går ut över lärarnas kompetens, kommunens ekonomi och förutsättningarna att skaffa behörig personal. Då är det fel.

Föräldrar vill ha trygghet i skolan och närhet. De kan riva upp himmel och jord för att deras telingar får cykla 10 minuter längre till skolan. Det är inte trygghet och småskalighet som bygger en bra skola. Det är ämnesbehörig och kompetent personal med möjlighet att utveckla verksamheten ledd av en bra och tydlig skolledning som gör det. Då får det gärna ställas krav på att lärare som inte har läst alla sina poäng och inte hämtat ut examensbeviset gör det. Ledningen ska ställa krav på kompetens och utveckling och erbjuda tydliga vägar för oss att ha tid och kraft till detta. Det sker inte på många skolor i dag pga av att fokus ligger inte på personalens kompetens och kunskap i ämnena överhuvudtaget.

I dag ställs kraven högst av allt på den sociala miljön. Mår alla bra? Får du alla att sitta ner och lyssna? Hur minskar vi klotter och förstörelse? Hur gör vi för att eleverna ska komma i tid? Möte efter möte, föräldrasamtal efter föräldrasamtal, dag efter dag, timme efter timme.

Jag var inte med på ett enda möte där pedagogik diskuterades förra terminen, om inte läsåret. Jo, några näverksträffar för svensklärare. De anordnades och organiserades av mig.

Jag tycker om mitt jobb och jag vill jobba med det jag utbildade mig till i 5 år, nämligen mina ämnen och att undervisa. Skolans uppdrag måste få vara kunskap och lärande.

Inga kommentarer: