söndag 19 juli 2009

Inspiration finns överallt

Inleder med att rapportera att jag läste ut Afrodite och hämnden i går, det jag skrev höromdagen gäller. Jag är väldigt förtjust i ungdomslitteratur och när en dröm om att skriva för ungdomar själv. Det jag fastnade för här var att det var ungdomar som hade föräldrar som de tyckte om och som var närvarade i det de gjorde, det kändes normalt.

Jag är en person som ofta talar om vikten av inspiration i vardagen och av att ha mål, lycka och förebilder, det är något jag tror på och praktiserar själv. Jag har en förmåga att i låttexter och i annat, intervjuer, böcker och citat av olika slag hitta personer som jag tror tänker som jag.

Min husgud, Jon Bon Jovi verkar vara en sådan person. Jag har ju haft med ett citat ur en intervju med CBS 60 minutes när han sade följande: "Well, you know, I haven´t had a bad day since the doctors dropped me on my ass". Det kallar jag positiv livssyn. Lyssnade också på lite olika låtar och hittade två klockrena texter:

"If there is one thing I hold onto, to get me through the night, I ain´t gonna do what I don´t want to, I am gonna live my life, shining like a diamond, rolling with the dice, standing on the ledge, I´ll show the wind how to fly, and when the world gets in my face I´d say... Have a nice day!" (Have a Nice Day från CD:n Have a Nice Day, Bon Jovi)

"Welcome to wherever you are, this is your life, you´ve made it this far. Welcome you got to believe that right here, right now, you are exactly where you are supposed to be. Be who you want to. Be who you are. Everyone´s a hero, everyone´s a star" (Welcome to wherever you are från CD:n Have a Nive day, Bon Jovi)

Leta efter inspirationen omkring dig, den finns. Du behöver bara vilja leta där du är och i det du gör just nu.

Inga kommentarer: