onsdag 28 oktober 2009

19 minuter av Jodie Picoult


Bokcirkeldags i går! Vi samlades och diskuterade 19 minuter av Jodie Picoult. Det är en bok för både vuxna och lite äldre ungdomar. Handlingen är en amerikansk skolskjutning och i boken följer vi efterspelet och ska väl få någpon sorts svar på varför.

Alla var positiva till boken och nöjd med vårt val. Handlingen utspelar sig i en liten sömnig stad i USA som vaknar abrupt till liv av en skolmassaker. En av bokens huvudpersonen, Peter, skjuter omkring sig och det slutar i tragedi såklart. Bokens större del är dock tillbakablickar samt efterspelet. Föfattarinnan intar inte en fördömande inställning utan vrider tvärtom ut och in på sig för att belysa alla upptänkliga vinklar på detta.

Vi pratade om karaktärerna och kom fram till att huvudersonen Peter var svår att tycka om, men vi sympatiserade med honom överlag. Josie var en lättare karaktär att känna igen sig i, kanske för att vi är kvinnor? Sedan pratade vi om slutet en del. Peter begår självmord och jag tyckte det var väldigt gripande och kändes inte som den lätta vägen ut avssende karaktären Peter, däremot kanske för författarinnan. Josies roll i det hela överraskade i alla fall mig på slutet, vilket faktiskt lyfte min läsupplevelse. Jag tycker om att det tar en vändning som kan få mig att omvärdera läsningen lite.

Josie och Peters båda mammor är beskrivna väldigt i detalj. Det är inte vanligt i böcker som rör ungdomar. Jag läste med en känsla av att "nu händer något som förklarar det hela" och blev lite undrande när inget hände avseende dem. Andra i bokcirkeln menade att syftet var att just beskriva att det inte går att förklara detta med uppväxt eller uppfostran. Det finns nog ingen enkel förklaring.

De korta inläggen med inre tankar som löper genom texten kunde tolkas både som Josies inre tankar/dagbok eller Peters - eller varför inte bådas tankar blandat?

Teman då? Vänskap och dess pris. Mobbning och dess effekter på en människas psyke coh relationen mellan föräldrar och barn. Mitt atarkaste tema blir nog mobbning tror jag.

Något svar på hur en skolsjutning kan ske fick vi inte. Det kan nog inte ens litteraturen ge svar på.

Inga kommentarer: