söndag 4 oktober 2009

Läst i år 9

Det har varit inlämning på bokreceptionstexter för år 9. Bokreception - jo - det ska vara en reception och inte en recension. Skillnad? Syftet är att få fram elevens analyser, tankar samt genremedvetenhet kring en valfri bok. Det handlar alltså om elevens läsupplevelse och analyser av en bok - hur receptiv och på vilken nivå eleven läser på. Vilka stilisitiska drag finns? Vilka personer i boken fäste de sig vid? Det är väldigt roligt att läsa texterna och få ta del av en läsupplevelse. I vissa fall delar vi den eftersom jag också har läst boken.

Dessa titlar handlade texterna om:

Sandor slash Ida av Sara Kadefors
Gossip Girl, ni vet att ni älskar mig av Cecily von Ziegesar
Gömda av Liza Marklund
När jag hör din röst av Stephenie Meyer
Artemis Fowl av Eoin Colfer
Snabba Cash (2 elever) av Jens Laipidus
Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf (DELVIS NY TITEL)
Kärlek@första.träffen av Jane Moore (NY TITEL)
Bilbo av JRR Tolkien
Livets möjligheter av Dave Pelzer (DELVIS NY TITEL)
Sista sommaren vid sjön av Willo Davis Roberts (NY TITEL)

De flesta av titlarna har jag själv läst och uppskattat. Är det lättare att bedöma titlar jag själv har läst? På ett sätt, jag har bättre insyn i svårighetsgrad och nyanser i handlingen och kan på så sätt kanske få en mer exakt bedöming. Blir jag jättetveksam brukar jag se till att jag kan bläddra i boken i alla fall. Jag bedömer bokens svårighetsgrad, läser hur analyser och reflektioner utvecklas och underbyggs med citat t.ex. Sist tittar jag på själva textens kvalitet avseende röd tråd och formella delar som stavning och styckeindelning.

En sak jag frågade mig i dag var: JW i Snabba cash har en syster som är försvunnen och hon rörde sig i världen kring Stureplan när hon försvann. I min läsning är det till en stor del detta som driver JW att göra det han gör. Han söker svar. I elevernas läsningar ses detta inte som relevant alls, alternativt som ett sidospår som sänker tempot i onödan. Handlingsinriktat läsande i högsta grad. Sådana nyanser kan jag bara reflektera kring om jag själv läst boken. Det får väl ses som ett område att utveckla för en handlingsinriktad läsare - att uppfatta katalysatorer och bikaraktärernas betydelse för en helhet.

Inga kommentarer: