lördag 17 oktober 2009

Pedagogik by Powerpoints?

Har läst en del nummer av min favorit Newsweek och där som av en slump sammanföll en artikel med mina pedagogiska funderingar inför alla de satsningar på IT som genomförs bla i min skola. Låt mig vara väldigt tydlig: jag har inget emot datorer på något sätt, men avseende pedagogik så kommer de didaktiska frågorna före att hantera en laptop.

Artikeln heter Taking Techology out of School. Newsweek 28 september 2009.
http://blog.newsweek.com/blogs/techtonicshifts/archive/2009/09/17/taking-technology-out-of-the-classroom.aspx

Artikelns författare har läst undersökningar som bla visat att 59% av eelverna tycker att powerpointföreläsningar är tråkiga och de lär sig inte på det. En lärare på ett College i USA har bestämt sig för att inte använda datorer i lektionssalen. Han ger i stället eleverna i läxa att titta på en podcast han har gjort och sedan förhör han de på innehållet. På lektioerna vill han ha fokus på att fördjupa elevernas kunskaper genom diskussioner och frågeställningar utifrån den fakta eleverna ska ha tagit tll sig just via dator. Att ta in kunskap är inte att kunna använda den eller reflektera kring den.

"The Conclusion: Technology has a place in education, but it should be used independently by students outside the classroom. That gives them more time to absorb lectures via podcast or video, and frees teachers to spend class time coaching students in how to apply the material rather than simply absorb it."

Jag tänker exakt i dessa banor. I diskussioner, läsning av allas texter och genomgångar med levande äkta frågeställningar lär vi eleverna att inte bara absorbera kunskap utan att relektera kring den också. Det är skolans viktigaste uppdrag. Det är därför skolan behöver duktiga utbildade pedagoger som är villiga att arbeta med de frågor eleverna har och ha lugnet i att inte sitta inne med alla svar utan att också vägleda eleverna att hitta sina egna.

Inga kommentarer: