onsdag 7 oktober 2009

Kan politik vara intressant?

I kväll var det den första av tre kandidatutbildningar som gick av stapeln.

Information östes över oss och powerpointbilderna bara forsade fram med siffror, fakta mm. Ekonomi- och intergrationspolitik avhandlades i dag. Två jätteviktiga och stora frågor. Det levde väl upp mest när det var dags för frågestund och det var ganska många som hade frågor att ställa. Vi fick pålästa och bra svar.

En fråga jag funderar på är det faktum att pensionärerna inte fått del av jobskatteavdraget och därmed inte av den skattesänkning detta inneburit för mig t.ex. Det kan tolkas som en skattehöjning för pensionärer(trots att det mer är ett status quo) eller som att alla som arbetar får lägre skatt. Vad jag saknar är argument eller siffror som motiverar detta. För mig blir svaret att det som prioriteras är jobben, jobben jobben. Prioriteringar kan slå på det sättet och det tror jag går att förstå. Fast det räcker inte riktigt och vid två tillfällen nu i höst har jag reagerat på att det inte ges raka svar. Jag tror en ökad tydlighet skulle vara positivt.

En annan fråga som fick mig att studsa till i stolen var den om huruvida vi skulle ta oss an SD och vara mer öppna för samarbete. Var mycket glad att konstatera att där gavs beskedet NEJ. I en demokrati med alla fri- och rättigheter det innebär kan vi bättre än så.

Intrycket av kvällen är att det är intressant att lära sig om politik och inspirerande att se vilket engagemang duktiga människor lägger ner på detta. Det engagemanget behöver en demokrati för att överleva och det vill jag att mina elever ska inse - vikten av att ta ansvar för sitt eget liv och att vara en aktiv samhällsmedborgare. Detta kan börja i skolans elevråd eller matråd.

Inga kommentarer: