söndag 25 oktober 2009

PIM var ordet!

PIM står för Praktisk IT- och mediekompetens. Det riktar sig till oss pedagoger och verkar vara ett roligt och bra hjälpmedel nu inför att IT ska in i skolan.

Vi har fått våra lärardatorer, nu återstår det trådlösa nätverket och allt som ska till med projektorer och annat i klassrummen. Vi får se vad de hinner under nästa vecka. Jag är verkligen peppad för jag är inte jättehaj på att med media och film och bilder mm. Jag kan Word och lite om Powerpoint, det är allt.

Vi ska gå en kurs via nätet som då heter PIM och ska lära oss allt detta interaktivt och alla på skolan ska gå steg 1-3, resten är frivilligt. Vågar gissa att steg 1 kan jag nog det mesta av. Har i helgen startat upp allt utom internet på datorn. Finns ingen anledning att installera mitt mobila hemma. Avvaktar till på jobbet.

Vilket är mitt syfte med IT?
Det viktigaste är att pedagogiken kommer först, IT är bara ett hjälpmedel. Det har jag tidigare skrivit om och det gäller. Det handlar inte om att varje lektion baseras på att dator och projektor är i gång, absolut inte.

Men en del saker finns som kan vara bra:
Göra interaktiva genomgångar
Ge tips på bra pedagogiska hjälpmedel via hemsidor
Visa intressanta bilder och klipp
Kunna visa intressanta bloggar att läsa i hemläxa t.ex
Låta eleverna presentera via bildspel osv
Kunna streama ner bra korta klipp från SVT-play och AV-centralen mm
Scanna in elevarbeten och visa goda exempel.
Söka fakta med eleverna

Det blir kul att utveckla detta, men det komemr att bli en successiv process.

Hemmvid ska jag ha samma program tänkte jag. Det blir ju att öva och förbereda hemma en del. Sedan har jag beställt trådlöst bredbandsuppkoppling, äntligen tog jag tag i det.

Rapport från en IT-inspirerad pedagog.

Inga kommentarer: