tisdag 13 oktober 2009

Vem gråter vid din grav?



"Detta är den sanna glädjen i livet - att brukas för att syfte som du själv anser vara ädelt, att vara en sann naturkraft i stället för en liten ynkrygg full av krämpor och missnöje som klagar över att världen inte offrar allt för att göra dig lycklig. Jag är av den åsikten att mitt liv tillhör alla människor och så länge jag lever har jag förmånen att göra allt jag kan för dem. När jag dör vill jag vara helt förbrukad, för ju hårdare jag arbetar, desto mer lever jag. Jag jublar över livet för dess egen skull. Livet är inget kort ljus för mig. Det är som en mäktig fackla som jag för ögonblicket har till uppgift att hålla, och jag vill att den ska lysa så klart som möjligt innan jag lämnar den vidare till kommande generationer"

(George Bernard Shaw)

Vem gråter vid din grav? av Robin Sharma. Detta är en av böckerna från "munken som sålde sin ferrari". Här har han samlat visdomsord och tankar i korta betraktelser uppdelade i 101 enkla, korta kapitel. Perfekt att ha på nattduksbordet och läsa några varje kväll.

Bokens betraktelser är uppmaningar att leva det bästa liv du kan och vad detta faktiskt kräver i form av beslutsamhet och styrka. Jag tror att lycka och glädje är ett medvetet val; du väljer att vara eller känna dig lycklig. Jag arbetar väldigt hårt med detta särskilt på jobbet nu och den här boken får mig verkligen att tänka. Vilket inte betyder att jag lyckas gå runt och le hela dagarna, men i alla fall ett antal gånger per dag. Jag vet att jag kan ladda med positiva tankar inför dagen och agera för att bli bättre på prioritering och annat. En sak väljer jag aldrig bort - min egen ambition att hålla högsta kvalitet.

"Meningen med livet är ett liv med mening"

2 kommentarer:

Anonym sa...

var det du som kom på " Meningen med livet är ett liv med mening" ??

Fröken Linda sa...

Hej, kul att du läst mitt inlägg. Nej, det är Dalai Lama och Robin Sharma som drar denna slutsats. Förbluffande bra och enkelt.