söndag 18 oktober 2009

Skolan och tiden

Har läst en del i pressen om att eleverna behöver mer tid (läs undervisningstid) i skolan, men ingenstans nämns att lärares undervisningstid bör anpassas därefter - undrar lite hur facken och politikerna har tänkt. Skrev ett inlägg på Mats Gerdaus blogg (du hittar den i mina favoriter) och ska se i veckan om han svarar.

Sedan vill jag väcka tanken på att ändra hela systemet från botten. Det behövs en drastisk reform av hela lärarkårens arbetssituation. Gör om till tre eller fler terminer på ett år, öka elevernas tid i skolan och gärna vår undervisningstid OM det i motsvarande omfattning finns administrativt stöd. Detta är tre enkla grepp som skulle sålla bland otidsenliga ferietjänster och en fejkad arbetsplatsförlagd tid som inte går att hålla och en förtroendetid som ökar i omfång lavinartat. Nej - rensa upp och tänk nytt.

Nu ska jag på en söndag göra min uppgift till en konferens i veckan - specificera hur jag använder min arbetsplatsförlagda arbetstid.

Inga kommentarer: