söndag 18 oktober 2009

Att få utveckla

Har mina utvecklingssamtal just nu och det är så givande. Utveckla, sätta mål och sedan invänta att det blir resultat. Dialogen är det mest givande såklart. Det är fantastiskt att se hur vissa elever är stora nog nu i nian att föra sitt eget samtal och sätta upp mål på egen hand. Det är utveckling.

Har i eftermiddag förberett mig för veckans samtal. Tyvärr är det så att i en del elevers omdömen framgår att motivationen saknas och det frustrerar mig, då min klass är ganska pluggtrötta för tillfället. Å andra sidan är jag nog ganska chosefri - lägg ner energin eller se dina betyg försämras. Du har valet eftersom du har kunskapsförmågan. Enkelt och tydligt. Föräldrar och elev brukar hålla med och sedan är det faktiskt eleven själv som når resultaten. Ofta sker en förändring till det bättre. Det skulle vara ännu roligare om detta inte förekom såklart, men så ser inte en tonårings liv ut i realiteten.

Nej, då är det bättre att peppa inför gymnasiet och tända en gnista inför det som väntar och hägrar efter sommaren. Nu väntar det lite sådant arbete i form av att SYV kallar till enskilda gymnasiesamtal samt att vi om cirka en månad besöker gymnasiemässan.

Inga kommentarer: