måndag 11 januari 2010

En Ensamvarg





Läser en bok, som är en politisk dokumentär, eller ett reportage. Den handlar om Fredrik Reinfeldt och heter Reinfeldt - Ensamvargen och är skriven av Anita Kratz. Kratz är journalist och har följt Reinfeldt under 16 år. Hon arbetade som politisk reporter på Svenska Dagbladet och är numera frilans.

Jag har läst ca 140 sidor och hittills handlar det mest om intriger och spel dels i MUF och dels inom regeringen Bildt under 1990-talet. Det är spännande läsning. Tonen i texten är väldigt journalistisk och det är som att följa en riktigt bra bakgrundsberättare i en bra dokumentär. Det är lättläst och flyter på bra med en ton som känns journalistisk objektiv. Nu finns det ingen absolut objektivitet och jag ska erkänna att jag läser mycket bara för nöjes skull. Har inte de ögonen att läsa med att jag kan bedöma någon sanningshalt. Det jag gillar är det rappa berättandet.

Det framgår tydligt att bidragsberoende och det som nu är jobblinjen växte fram hos Reinfeldt för många år sedan och har såklart präglat den poiltik regeringen för i dag. Intressant att läsa om de ideologiska tankarna och hur de växte fram, präglade av livet och uppväxten såklart.

Jag ser fram emot att fortsätta läsa!

Inga kommentarer: