söndag 24 januari 2010

Täpp först igen hålen.

Återigen skrivs det om skolornas och kommunernas ekonomi. Den här gången är det Lärarnas Riksförbund om kontaterar på DN Opinion att bara hälften av skolornas pengar går till undervisning.

Ingen nyhet egentligen. Jag har ingen lösning men ett är säkert. Skolornas ekonomi är ett gissel och den sköts inte av rätt personer och är fast i krångliga system med beräkningar av elevpengar i sista momangen och en härva av internfakturering mm. Jag hyser en övertygelse om att med rätt personer med adekvata ekonomiska mål hade ansvar för skolornas ekonomi så skulle många rektorer få vara pedagogiska ledare som vaskar guld. Det har jag skrivit förut och jag vidhåller detta.

Bra med en seriös artikel om INTE väljer att lägga energi på vem som äger vilken handväska. Jag kanske borde gotta mig i att Mona Sahlin har det hett om öronen med debatten är så låg och onitressant att jag avstår av ren leda. Diskutera politik i stället. Jag som engagerar mig samt röstar borgeligt gör det för att jag tror på att varje person har en individuell frihet. Jag tycker vi borde veta bättre och hitta annat att lägga energin på. Viktiga valfrågor och jobbpolitiken t.ex.

Inga kommentarer: