onsdag 27 januari 2010

Nätverksträff

I dag träffades vi i nätverket för svenskpedagoger i Sollentuna. 4 skolor med min var representerade.

Vi tog helt enkelt en runda runt bordet och landade i diskussioner om vardagen i jobbet och vad vi gjorde just nu i undervisningen. Det som var mest anmärkningsvärt och otroligt upplyftande var att det var inget "gnäll". Det var bara engagemanget som lyste igenom.

Frågor som kom upp var de nationella proven - nästa gång ska vi prata och ha med oss lite exempel. Kanske kan dessa korta diskussioner leda till en ökad sambedömning. Vi kom in på bloggande och sociala medier. En skola hade som policy att inte "adda" elever på facebook. Det gör jag. Min skola har inte ens diskuterat detta. Vilka lärdomar av att bara att mötas och utbyta tankar. Jag har som mål att börja blogga med eleverna, tror det passar väl in i den typ av pedagogik jag vill ha.

Det är väl två år eller ett och ett halvt som jag har drivit detta nätverk och i all sin enkelhet är det väldigt roligt! Det är inte alltid, eller nära nog aldrig, jag får energi av ett möte, men av nätverksträffarna får jag det.

Sedan en sak som är min käpphäst just nu: IKT - informations- och kommunikationsteknik - är INTE pedagogik. Det är ett suveränt verktyg i den typ av pedagogik du vill bedriva. Pedagogik först - verktygen sedan. Det är skillnad.

Inga kommentarer: