fredag 22 januari 2010

Opposition på skolobservatörsrapport

I uppdraget som skolobservatör inom VÅGA VISA ingår flera moment som bidrar till att detta är en bra fortbildning för den som innehar uppdraget. Ett är ju såklart själva observationen som följs av rapportskrivande. Efter ca en månad överlämnas den färdiga rapporten till ansvariga på skolan och på kommunen. Det är upplagt så att du inte observerar i din egen kommun.

I dag hade vi kommit till den sista intressanta delen. Nämligen att träffa andra skolobservatörer och bli opponerad på. Vi har tagit del av varandras rapporter och sedan så "opponerar" vi på varandras texter. Jättelärorikt. Vi var bara mitt observatörslag och en person till som skrivit en annan rapport, så det utvecklades mer till ett samtal kring texterna.

Vi hade en förmiddag till samtal om pedagogik, skrivande, språk och hade massor av tankar och erfarenheter kring uppdraget. Vi fick beröm för vår rapport. En fråga vi tog upp var vilken kompetens som är viktigast i uppdraget: att vara en pedagogisk iakttagare och analysera det du ser? Att vara en duktig skribent? Ha god social kompetens? Framförallt pratade vi om balansen kompentent pedagog och duktig skribent. Det är lätt som språklärare och akademiker att glömma att alla inte har en fallenhet för rapportskrivande och språk. Jag tror att det som precis allt annat är en balans.

Sedan funderar jag på hur lärarutbildningen ser ut om vi kommer från Lärarhögskolan och 4,5 års akademiska studier UTAN kompetens att skriva en vanlig rapport.

Inga kommentarer: