tisdag 12 januari 2010

Verksamhetsförlagd utbildning

I lärarutbildningen ingår något som kallas Verksamhetsförlagd utbildning = VFU i lärarmun. Det är de delar av utbildning som är förlagd ute i verksamheten, det vill säga skolan. Jag kommer i så fall på sikt att handleda studenter från Lärarhögskolan som gör sin VFU-praktik. I dag har jag varit och fått lite mer information om vad detta är och det nya som Stockholms Universitet ska införa. Det blir några utbildningstillfällen och 7,5 HP handledarutbildning.

Det är ett intressant uppdrag och jag känner på mig att jag kommer att tycka det är jättekul att få handleda nya lärare och föra pedagogiska diksussioner. Efter 8 år i yrket hoppas jag även ha bra saker att tillföra någon som vill bli lärare.

Mer lär dyka upp om detta!

Inga kommentarer: