söndag 3 januari 2010

Hungerspelen med år 8



Ska läsa Hungerspelen med år 8. Det ska bli kul att se hur den mottas. Jag har tänkt utifrån de didaktiska frågorna:



Vad? Hungerspelen av Suzanne Collins

Varför? Arbeta mot syftet att introducera ungdomslitteratur på en bra nivå för att även locka till annan läsning. Det är en lagom svårläst bok med ett tacksamt tema att prata och skriva utifrån. Vänskap. Tillit. Vad behöver vi för att överleva?

Hur? Med hela klassen. Vill att även svaga läsare och dyslektiker ska läsa med. HAr daisyskivor och har förberett sk läsanteckningar bestående av platser och personer i boken samt en kapitelöversikt med en eller två meningar om vad som händer i varje kapitel. Dessa hjälper även mig att komma i håg var i handlingen vi är.

För vilka? En diskussions- och arbetsvillig år 8 som inte är rädda för utmaningar, med rätt hjälp kämpar de på. De kommer att gilla spänningen och att prata om det som händer. Vi kan dra paralleller till Robinson. Kanske ser vi en liten bit av ett avsnitt.

Detta uppfyller både mål och strävansmål och jag tror jag valt rätt bok till rätt grupp.

Vi kommer också att prata om värdegrund och lite annat utifrån de moraliska dilemman vi möter i boken. Vi drar sedan ner detta till skolans värdegrund som vi måste diskutera.

Inga kommentarer: