lördag 23 januari 2010

MVG i allt



MVG i allt av Raman Mehrzhad är något så nyskapande som en handbok i hur du ska nå resultat i skolan - få MVG i allt. Nej, den handlar inte om intelligens eller taktik, utan om det som verkligen ÄR hemligheten. Hårt och målmedvetet arbete.

Han går handfast igenom studieteknik, att sätta mål, hur du hanterar lärare, hur du hanterar motgångar och det är inga lätta lösningar som erbjuds utan tuffa sanningar. Jag tycker om det han för fram och för mig är det som att läsa vad jag själv har som mina käpphästar, så det är roligt.

Texten vänder sig inte så mycket till mig, utan har en ton av att vända sig just till 17-20 åringar som har lämnat grundskolan och ska elelr har börjat gymnasiet. Jag skulle köpa den här boken till en dotter, son eller släkting som en tänkvärd present som kan användas om inspiration eller som en ren handbok.

Ska visa boken för mina mentorselever. Tror att de kommer känna igen budskapet.

Life´s too short to be lazy!!!

Inga kommentarer: