torsdag 7 januari 2010

War of the Worlds

Torsdag och första skoldagen. Påminns om att det är eleverna som ger skolan liv. Har ägnat dagen åt diktskrivning, tema LOVE... lite diskussioner utifrån att vi ska se en film om rasism. Svenskalektionerna hade jag nyheter och vi letade efter fakta i tidningen på tid, snabbast vinner. Pratade lite om 2009 och nyheter och trender mm. Riktigt rolig start!

Har läst en förkortad Penguinversion av War of the Worlds av HG Wells. Har förstått att det är en klassiker och den var helt Ok att läsa även i förenklad version på ca 80 sidor. Sedan nar jag hade läst klart blev jag tvungen att gå coh titta på DVD:n War of the Worlds för att dubbelkolla att det är den boken filmen hör i hop med och det var det. Det står att filmen är en modern tolkning av boken och självklart finns det element som liknar boken - men inte är det mycket.

Jag blir fascinerad av hur litteratur kan leva vidare i så många olika skepnader hela tiden och genom historien. Jag har lärt mig något nytt - livslångt lärande.

Inga kommentarer: