onsdag 20 januari 2010

Multitasking

Pedagog. Mentor. Myndighetsutövare. Ledare. Inspiratör? Föredöme?

Jag vill vara inspiratör och motivera eleverna att känna lust och nytta av det livslånga lärandet. Det innebär att ge de verktyg som ansvarstagande, reflektion, uthållighet och en insikt i att sätta upp mål. Hur väcker jag allt det? I de personliga mötena, som inte behöver vara långa. Det är ett ord på vägen, en blick. Jag bryr mig om. Ställer krav. Är närvarande. Tjatar!

I måndags pratade jag om kärnkompetenerna och eleverna skattade sig själva i hur de fungerar. Kompetenserna rör: kommunikation, reflektion, ansvar, kreativitet och samarbete. Det blev bra insikter och diskussioner coh frågorna i självskattningen var konkreta nog för att bli enkla att ta ställning till.

Det är avgörande för framtiden att varje elev känner motivation, lär sig ta ansvar och lär sig att övervinna hinder och motstånd.

Har just sett filmen American Hiatory X och jag beundrar en karaktär Mr Sweeney, han är lärare, rektor och professor. Han är tuff, ställer krav.

"Do you know what you´re asking of me?"
"Yes - I am asking you to do everything in your power."


Vid ett annat tillfälle säger han: "My help is conditional."

Det handlar om att stå stark och veta vad man vill och framförallt:
Live what you preach!

Inga kommentarer: