måndag 4 januari 2010

Tid och reflektion - förlåtelse



I flera år har jag jagat MOT tiden. Hela tiden känt klockan ticka och kravet på att göra mer hela tiden. Ett duktigsyndrom? Ett vädursdrag? Envishet? Meddelandet jag skickade mig själv omedvetet hela tiden var: måste hinna mer, göra bättre, göra mer.

I går sade någon till mig: Är det att studera på kvällarna eller att engagera dig poilitiskt du vill? Du kan bara göra en av dem. Så självklart.

Ett antal timmar senare slog det mig som en blixt i från klar himmel: Jag HAR gjort ett val: Politik. En valrörelse lockar och dyker bara upp var fjärde år som bekant och det är så lärorikt. Jag hade aldrig tänkt så förut - inte värderat något i det. Politiken var bara ytterligare en "grej" jag gjorde, eller ännu värre borde göra bättre.

Jag fattade ett beslut: Jag har förlåtit mig själv och tiden för att jag inte hinner med allt jag vill samtidigt. Nu slipper jag kräva att jag ska tillföra saker. Jag värderar de val jag gör med politiken och att träna högst. Det är det jag får plats med och det jag trivs med. Mitt nya meddelande till mig själv är: Njut av tiden. Du förvaltar den bara själv. Du har gjort valet angående vad du vill lägga värdefull tid på. Bra val. Vila i det.

Så nu arbetar jag med att få tiden att räcka till. Jag för inget krig emot den. Eller mig själv. Peace.

Inga kommentarer: