söndag 31 januari 2010

Läsrapport

Avslutat Reinfeldt Ensamvargen av Anita Kratz. Jag tycker det är intressant att få läsa om politik och att det faktiskt är och handlar om ideér om hur ett samhälle ska vara uppbyggt och hur det ska fungera. Detta kommer fram tydligt och finns verkligen som en röd tråd i alla beslut som fattas. Det är nog delvis detta som har gjort vår nuvarande regering så effektiv och proaktiv. Som bok flyter språket och som jag skrivit innan så känns berättarrösten som bakgrundsberättaren i en dokumentär på TV. Läsvärt. Lär du då "känna" vår statminister? Nej, han låter sig inte fångas. Det stör det inte läsupplevelsen, snarare är det uppfriskande.

Taste and other tales av Roald Dahl i penguinserien. 8 korta berättelser som samlats i en penguinvolym. Det fungerar och är intressefångande. Kvinnan som lämnar sin make fast i en hiss. Mannen som här träd och blommor skrika av smärta. Udda. ja. Det är ju Roald Dahl.

Hittade lite udda titlar i språkverkstaden och tog mig av Sindy av Kjersti Scheen. Boken har några år på nacken men temat är ständigt aktuellt. Sindy är en snäll, hårt tränande och ambitiös flicka som lever ett till synes behagligt liv. Plötsligt börjar hon svälta sig själv och driver sin träning ännu hårdare. Hon blir förälskad. Det brister till slut och omgivningen reagerar och det är smärtsamt men bra och realistiskt skrivet. En bok som ambitiösa flickor kan läsa och identifiera sig med. Kontroll och vad den kan ställa till med. Bra och läsvärt. År 7-9 beroende på läsaren.

Nu ska jag börja läsa vår cirkelbok: No och jag av Delphine de Vigan, den lägger jag i handväskan så länge. Jag ska också fortsätta med The Host av Stephenie Meyer, den har vilat nu ett tag. I bokhyllan i övrigt lockar en hel massa mer faktainriktade böcker. Mer om detta.

Inga kommentarer: