söndag 24 januari 2010

Färden genom Mangroven

Vår bokcirkelbok denna gång heter Färden genom mangroven och är skriven av Maryse Condé.

Jag läste ut den i går. Det börjar med att en av byborna Francis Sancher dör.

"Med ansiktet begravet i den feta leran och med nedsölade kläder kändes han igen på de breda axlarna och den lockigt gråsprängda kalufsen."

Den lilla byn Rivière au Sel samlas nästan mangrant för att ta farväl av denna utböling som bott i bland dem. Vem var han?

Historien rullas sedan upp genom att de olika karaktärerna i byn berättar sin historia och den berörs alltid på något sätt av Francis Sancher. Det är flickorna som älskat honom, de som var hans vänner och fiender. Alla berättar sin version av honom och i samband med det även om sig själva.

I den här boken undrar jag lite vem berättelsen handlar om. Francis Sancher? Byborna? Riviére au Sel? Det blir en blandning och det är inte som att läsaren egentligen lär känna några av dem särskilt väl. Det är spännande som berättargrepp.

Det har är en lättläst och faktiskt ganska underhållande bok som är lite av en skröna och en saga. Alla känslor blandas och tragedi och lycka beskrivs med en distans lite typiskt för en saga eller skröna. Jag är glad att ha läst den här boken för jag tror inte jag hade hittat den på egen hand.

På tisdag för jag veta vad deltagarna i bokcirklen har att säga.

Inga kommentarer: